Einde D66-tijdperk

Sinds december 2007 ben ik lid van D66. Indertijd had ik meerdere motieven om lid te worden van deze partij.

Een daarvan was dat D66 nu wel erg klein geworden was en alle steun verdiende. Het zou zonde zijn als deze idealistisch partij van Van Mierlo stilletjes zou verdwijnen. Dat dat nodig was bleek wel uit de reacties van mensen die ik vertelde dat ik lid van D66 was geworden: “D66? Bestaat die partij nog dan?”.

Een andere sterke trigger was mijn ergernis over Geert Wilders. Ik wilde meer doen dan alleen in het stemhokje met een kruisje daartegen te protesteren. D66 stelde zich indertijd scherp op tegen de kreten van deze man, dus was het logisch om daar lid van te worden. Mijn lidmaatschap was zo beschouwd ook een statement.

Ook sprak het sociaal-liberale karakter mij aan.

Helaas is er door de jaren het een en ander veranderd.

Het eerstgenoemde argument is inmiddels wel vervallen. D66 is nu een machtige speler in de politieke arena geworden en heeft in die zin mij niet meer nodig.

Het tweede argument is afgezwakt. Wilders en Pechtold zijn niet meer echte tegenpolen van elkaar. Andere partijen Groenlinks en zelfs zo nu en dan het CDA hebben tegenwoordig ook een goed antwoord op de populist.

En van het derde argument (Het sociaal-liberale karakter) is weinig meer over. Het sociale is uit de partij verdwenen. Kennelijk verliest een partij zijn sociale karakter als hij groter wordt. De druppel was de ledennieuwsflits die ik vanmorgen in mijn mailbox vond. Hierin werd met trots de overeenstemming over het belastingplan aangekondigd. “Door de afspraken gaan werkenden erop vooruit. Zo wordt per 2017 de kinderopvangtoeslag jaarlijks met 100 miljoen euro extra verhoogd en de arbeidskorting met 200 miljoen euro. Dit zorgt ervoor dat werken meer gaat lonen.” Dus mensen die niet kunnen werken (chronisch zieken en andere mensen die om een of andere reden niet kunnen werken) mogen de boom in. Het verschil tussen arm en rijk gaat dus nog groter worden. De voedselbank zal voorlopig nog wel de snelstgroeiende bank blijven. D66 is minder sociaal geworden, maar misschien ben ik ook wel minder liberaal geworden.

In ieder geval, hier hoor ik niet meer bij. We zijn uit elkaar gegroeid. Ik heb besloten om er na acht jaar een punt achter te zetten. D66 redt zich ook makkelijk zonder mij.

Na vandaag ben ik weer partijloos. Van-huis-uit heb ik meegekregen dat je lid hoort te zijn van een partij. Mijn ouders waren altijd lid van de ARP. Maar het CDA is nooit een optie voor mij geweest. D66 gaat dus ook niet meer. Dus eerst maar even niets.

 

 

 

 

Tags: ,

Geef een reactie

